طبق گفتهی تحلیلگر مشهور، مورگان استنلی، تمرکز اپل روی سرویس ویدیویی خود درآمد ۴ میلیارد دلاری را تا سال ۲۰۲۵ برای این شرکت بهارمغان میآورد.
بر همگان واضح است که که اپل در سالهای اخیر تمرکز زیادی روی کسبوکار سرویسمحورِ خود کرده است. پس از مؤفقیت اپل موزیک در صنعت موسیقی و استقبال روزافزون کاربران از این سرویس، حال اپل قصد دارد درآمدهای خود از این ناحیه را افزایش دهد.
مورگان استنلی، مؤسسه تحلیلیِ مطرحِ مسائل مربوط به اپل انتظار دارد که اهالی کوپرتینو از سرویس استریم ویدیو خود به درآمد چندین میلیارد دلاری دست پیدا کنند.
با توجه به رشد خیرهکنندهی درآمدهای اپل از کسبوکار سرویسمحورِ خود در سالهای اخیر، اکنون سهامداران دیدی مثبت به این شیوهی کسبوکار دارند و قدرت رشد این حوزه را بهخوبی درک کردهاند.
کتی هوبرتی، یکی از تحلیلگران مطرح حوزهی فناوری میگوید:
ما باور داریم که سرویس ویدیویی اپل زودتر از تصور سهامداران به یک واقعیت بدل خواهد شد. در حالی که اپل نخستین شرکت در این حوزه نخواهد بود؛ اما مشتریان جذاب و وفادار اپل این شرکت را قادر میسازند تا سرویس ویدیویی خود را علیرغم نقصهای محتوایی نسبت به نتفلیکس، رشد دهد.
در همین راستا، وی پیشبینی خود از قیمت هر سهمِ اپل را از ۲۳۲ دلار با افزایش ۷ درصدی تا ۲۴۵ دلار بالا برد. او پیشبینی میکند که کسبوکار ویدیوی اپل در ۶ سال آینده قادر است به درآمد ۴.۴ میلیارد دلاری دست پیدا کند؛ او برای سال ۲۰۱۹، درآمد نیم میلیون دلاری را برای کوپرتینوییها پیشبینی کرده است.
همانطور که میدانید، اپل اکنون پرارزشترین برند فناوری در دنیا است و با فروش ۱.۳ میلیارد دستگاه فعال در سراسر جهان، اکنون قدرت اجرایی بسیاری را در دست دارد. طبق گفتهی هوبرتی، ویدیو، سلامت، خانهی هوشمند، اتوموبیلهای خودران و واقعیت افزوده از حوزههایی هستند که اپل توان رقابت در آنها را دارد.
او در ادامهی صحبتهایش به معافیتهای مالیاتی دولت ترامپ برای شرکتهای فناوری اشاره میکند. به باور وی، ورود سرمایهی اپل به داخلِ خاک ایالات متحده میتواند سهام این شرکت را بهصورت پایدار رشد دهد.
https://www.zoomit.ir/2018/9/9/286643/apple-video-service-more-revenue/
امروز در خبری غیرمنتظره، مقامات برند فاو (FAW) یکی از چهار شرکت خودروسازی بزرگ چین، پیوستن مدیر طراحی سابق رولز رویس و جگوار به برند لوکس این شرکت موسوم به هنگ چی (Hongqi) را تأیید کردند. جایلز تیلور، بهعنوان معاون بخش طراحی جهانی فاو و مدیر ارشد خلاقیت (CCO) فعالیت خواهد کرد.
مسئولیت اصلی تیلور در کنار چینیها، خلق استراتژیهای طراحی و مدلهای مفهومی منحصربهفرد برای برند لوکس و زیرمجموعهی فاو، شرکت هنگ چی است. علاوه بر این، این طراح باسابقه مرکز طراحی پیشرانهی فاو در مونیخ آلمان را تأسیس خواهد کرد تا مدلهای مفهومی و تولیدی جدید در این مرکز متولد شوند. در این مرکز، تیلور رهبری گروهی متشکل از طراحان بااستعداد در سطح جهانی را برعهده خواهد داشت. این طراح بریتانیایی، ۱۳ سال در شرکت جگوار فعالیت کرده و حاصل کار آن مدل XK و نسل فعلی XJ بوده است. در سال ۲۰۱۲، تیلور به تیم رولز رویس اضافه شد؛ ۶ سال فعالیت او در رولز رویس شامل مدلهای لوکس و گرانقیمت فنتوم جدید (Phantom)، کروک داون (Dawn)، اولین شاسیبلند رولز رویس کالینن و مدل مفهومی و خودران 103EX میشود. اما چگونه طراحی با چنین سابقهی درخشانی، یک شرکت چینی را انتخاب میکند؟
اگر بخواهیم موارد مالی را کنار بگذاریم که بدون شک چینیها هزینهی سنگینی برای بهخدمت گرفتن تیلور پرداخت کردهاند، پیدا کردن چالش جدید، مهمترین عامل است. باید از این دیدگاه به درک این تصمیم این طراح بریتانیایی وارد شد؛ تیلور به عنوان یک طراح شناخته شده، بهدنبال چالش جدید و رشد بیشتر در یک محیط کاری متفاوت است. تیلور با پیوستن به گروه فاو و یاری رساندن به طراحی خودروهای هنگ چی، ارزش خود را بیشتر از همیشه ثابت میکند. مطمئناً پرورش دادن یک برند ناشناختهی چینی به سطح بالاتر، از حفظ کردن جایگاه تثبیت شدهی رولز رویس در دنیای خودرو، چالش بیشتری دارد.
تیلور در رابطه با تصمیم خود گفت:
بهشدت منتظر مسیر کاری جدید با فاو هستم. هنگ چی، بهعنوان قدیمیترین و مشهورترین برند خودروساز چینی، فرهنگ تاریخی غنی و عمیقی بههمراه خود دارد. عوامل الهامبخش زیادی در پیرامون این شرکت وجود دارد تا با خودروهای جدید و مدرن، به عصر تازهای وارد شود.
ژو لیپینگ، رئیس هیئت مدیرهی فاو با اشاره به اهمیت فراوان پیوستن تیلور به هنگ چی گفت:
معتقد هستم که حضور تیلور، به هنگ چی برای رسیدن به هدف نهایی، ایجاد یک برند اصیل، بهترین خودروساز در چین و شناخته شده در تمام جهان، کمککننده خواهد بود.
برند هنگ چی که در زبان چینی بهمعنی «پرچم قرمز» است، سال ۱۹۵۸ بنیان گذاشته شد. در آن دوران که تا سال ۱۹۸۱ ادامه یافت، تنها مقامات ارشد دولتی اجازهی استفاده از محصولات این برند را داشتند. این برند در دههی ۱۹۹۰ احیاء شد تا محصولات متنوع برای گروه بیشتری از مشتریان بهفروش برساند. هنگ چی و بسترن (Besturn) از برندهای زیرمجموعهی گروه فاو هستند.
https://www.zoomit.ir/2018/9/9/286630/former-rolls-royce-design-boss-joins-chinas-faw-group/
پس از قطع ارائه ارز دولتی به شرکتهای هواپیمایی و با بالا رفتن قیمت ارز، شاهد افزایش قیمت چشمگیر بلیط هواپیما در کشور هستیم. اخیرا نیز در شبکههای اجتماعی و رسانهها اخبار متفاوت و ضد و نقیضی در این باره شنیده و خواندهایم. از افزایش ناگهانی قیمت بلیط هواپیما در همه مسیرها تا ویدیوهای مربوط به پرواز هواپیماها در شرایطی که تعداد بسیار اندکی مسافر در آنها حضور دارند.
این روزها شرایط کسب و کارهای مرتبط با سفر و گردشگری و خصوصا شرکتهای هواپیمایی مساعد نیست. افزایش و نوسانات شدید نرخ ارز، لغو ارائه ارز با نرخ دولتی به ایرلاینها، حذف ارز مسافرتی و... باعث شدهاند تا شرایط این روزهای سفر و گردشگری ایران که در شهریورماه همیشه در اوج خود بود نامناسب باشد. تقریبا تمام ایرلاینها قیمت خود را در مسیرهای داخلی و خارجی افزایش دادهاند و حتی برخی شرکتهای هواپیمایی خارجی فعالیت خود را در ایران موقتا یا به طور کامل متوقف کردهاند.
وبسایتهای فروش آنلاین بلیط هواپیما که در سالهای اخیر به دلیل سهولت در خرید، شفافسازی قیمتها و امکان مقایسه قیمتهای مختلف به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده بودند، نیز این روزها در همکاری با ایرلاینها دچار مشکل شدهاند. گفته میشود که برخی ایرلاینها مثل ایران ایر دسترسی این وبسایتها را به رابط نرمافزاری (API) خود قطع کردهاند و دیده شده که بلیط این ایرلاین در بازار تا چندین برابر قیمت واقعی به فروش رسیده است!
برای روشن شدن این موضوع به سراغ توحید علی اشرفی، مدیر بازاریابی وبسایت علی بابا رفتهایم و از او پرسیدیم که کمی شفافتر این ماجرا را برای ما بازگو کند. وی گفت:
از حدودا ۵ روز پیش، شرکت هواپیمایی ایران ایر دسترسی علی بابا به API این ایرلاین را قطع کرده و پس از پیگیریهای ما برای رفع مشکل فنی احتمالی متوجه شدیم که این شرکت به عمد این کار را کرده و به طور غیر علنی به ما اعلام کردند که تا انتهای شهریور که پیک فصل سفر است، تمایل ندارند بلیطهای خود را در این وبسایت به فروش برسانند.
اشرفی معتقد است که دلیل اصلی این تصمیم ایران ایر جلوگیری از شفاف بودن قیمتها است. او در این باره گفت:
بسیاری از رسانهها قیمتها را از وبسایت علی بابا استخراج کرده و در گزارشهای خود منعکس میکنند و همین موضوع باعث شده تا ایران ایر ترجیح دهدبلیط های خود را به روشهای دیگری که در آنها قیمت گذاری چندان شفاف نیست به فروش برساند.
مدیر بازاریابی علی بابا در پاسخ به این سوال که چرا با وجود کاهش شدید تقاضا برای خرید بلیط، برخی ایرلاینها همچنان بر افزایش غیرشفاف قیمتها اصرار دارند، گفت:
شرایط امروز کسب و کارهای سفر و گردشگری چندان جالب نیست. در دهه شصت و در زمان جنگ هشتساله نیز بسیار از متقاضیان در تهران و شهرستانها برای خرید بلیط صف میبستند تا بتوانند بیمار خود را برای درمان به تهران بیاورند یا بتوانند برای دیدن فرزند خود به خارج از کشور سفر کنند. همواره مسافرانی وجود دارند که حتی با وجود افزایش قیمتها باید با هواپیما سفر کنند و به نظر میرسد شرایط بازار به همان سمت و سو میرود که در دهه شصت شاهدش بودیم.
وی افزود:
قدرت خرید مردم کم شده و کمتر سفر میروند. نوسانات نرخ ارز هم باعث شده تا وضعیت تجارت و بازار هم چندان مناسب نباشد. همه این عوامل باعث شده تا برخی ایرلاینها برای جبران خسارت هزینههای بالای خود، قیمت بلیطها را بسیار بالاتر ببرند.
سازمان هواپیمایی کشور که مسئول نظارت بر قیمتگذاری ایرلاینها است میتواند در این شرایط نقش مثبتی بازی کند؛ اما اشرفی میگوید:
انحصار کنونی که در این حوزه وجود دارد منجر به عدم شفافیت شرکتها در قیمتگذاری شده و باعث میشود چندان به تغییر این رویه امیدوار نباشیم.
توحید علی اشرفی در پایان گفت:
متاسفانه دست ما به جایی بند نیست و نمیتوانیم در این موضوع اثرگذار باشیم. ما به دنبال شفافیت قیمتها هستیم تا مسافر بتواند بهترین خرید را داشته باشد؛ اما موضوع اخیر با این سیاست ما در تضاد است.
بدون شک در شرایط باثبات اقتصادی که نوسانات ارز این چنینی نداریم، رقابت بین شرکتها، آنها را مجبور به شفافیت در قیمتگذاری میکند؛ اما در شرایط کنونی و با توجه به انحصاری بودن بخش مهمی از پروازهای خارجی و خصوصا داخلی که در اختیار چند ایرلاین دولتی هستند، میتوان انتظار داشت که چنین سو استفادههایی نیز صورت بگیرد و ایرلاینها برای جبران خسارات ناشی از کاهش سفرها به گرانفروشی روی بیاورند.