کار در شرکتهایی با فناوری بالا مانند تسلا آرزوی بسیاری از افراد است. شاید برای عدهای این افتخار ارزش دردسرهای آن را نداشته باشد.
باتری خودروهای تسلا در کارخانهی گیگافکتوری واقع در ایالت نوادا ساخته میشوند. تسلا همچنین در این واحد به تولید واحدهای محرک خودرو و سلولهای خورشیدی خانگی برای بخش تولید انرژیهای پاک شرکت میپردازد.
وسعت بیش از حد این واحد متاثر از فرهنگ سازمانی شرکت است. کارمندان بسیاری در مصاحبه با نشریات اقتصادی مانند بیزینس اینسایدر عنوان کردهاند با اینکه کار در این واحد بسیار هیجانانگیز و تشویق کننده است، اما در عین حال میتواند فرسایشی و خسته کننده هم باشد.
با اینکه فقط دو سال از عمر این کارخانه میگذرد ولی نمیتوان از اهمیت آن برای صنایع تسلا چشمپوشی کرد. به اقتضای سیاست تسلا، همه چیز در گیگافکتوری حتی مسئولیت کارکنان میتواند در یک لحظه تغییر کند.
باتری، واحدهای محرک و موتورهای برقی هوشمند تسلا قبل از اینکه در کارخانهی فرمونت روی خودرو مونتاژ شوند، در اینجا تولید و تست میشوند. مساحت این ابرکارخانهی ۳ طبقه، ۴.۹ میلیون فوت مربع (۴۵ هکتار) است که در داخل آن ۲۵۰۰ نفر به صورت خستگیناپذیر در کنار نیروهای قراردادی و پیمانکاران کار میکنند. این ساختمان به اندازهی کافی برای رانندگی در داخل آن بزرگ است ولی فقط وسایط نقلیه بخش خط تولید اجازهی عبور و مرور دارند.
به یقین فعالیت چنین کارخانهی بزرگی بدون مشکل نخواهد بود. بسیاری از کارمندان از کمبود تاسیسات بهداشتی گلایه دارند. به گفتهی یکی از کارمندان سابق این واحد، شلوغی بیش از حد صف سرویس بهداشتی باعث شده بود که یکی از کارمندان در سالن به اجابت مزاج بپردازد!
شلوغی این کارخانه بر منطقه نیز تاثیر منفی گذاشته است. اگر در حال انتقال به نوادا برای کار در گیگافکتوری هستید، شرکت تسلا به مدت دو هفته شما را در خانههای موقت یا یک هتل اسکان خواهد داد تا بتوانید جایی برای خودتان پیدا کنید.
با توجه به جمعیت کثیری که به خاطر تسلا به آن منطقه مهاجرت کردهاند، یافتن سرپناه مناسب کار چندان سادهای نیست. ارزانترین خانهای که خبرنگار بیزینس اینسایدر در آن منطقه پیدا کرده بود؛ با اجارهی ماهیانه ۱۲۰۰ دلار، ۱۵ مایل از کارخانه دور بود. گفته میشود بسیاری از کارمندان از اجارهی خانه ناتوان هستند و شب را در خودوری خود یا مراکز رفاهی بینراهی سپری میکنند. حتی آنهایی که میخواهند بیشتر صرفهجویی کنند خودروی خود را از پارکینگ تسلا خارج نمیکنند.
زمانی در پشت ساختمانهای کارخانه چند کاروان برای استراحت موقت کارمندان قرار داده شده بود، اما به دلیل ازدحام بیش از حد آنها را برداشتند. علاوه بر آن رفت و آمد به کارخانه در ساعتهای ۶ صبح و عصر هم به دلیل ترافیک کیلومتری خودروهای کارمندان عذابآور است. حجم خودروهای ورودی به کارخانه برای یافتن پارکینگ را نیز به کابوسی بزرگ تبدیل کرده است.
صفهای کار در زمانهای ضربالعجل تحویل پروژه به قدری شدید است که نگهبانان از کنترل مدارک کارمندان چشمپوشی میکنند. گاهی فشار خط تولید باعث میشود که حتی کارآموزان را بلافاصله پس از آموزش به کار گیرند. همهی کارها باید بدون تاخیر انجام شوند و اغلب افراد چند مسئولیت نامرتبط را همزمان به عهده میگیرند. کارمندان، بهمراتب دستور «تا وقتی کار تمام نشده، حق ترک شرکت را ندارید» را میشنوند. چنین فشارهایی اغلب تا چند روز ادامه دارند و شیفتهای ۱۲ ساعته کار به صورت ۳ یا ۴ روزه است.
بسیاری از کارمندان گیگافکتوری عقیده دارند که فشار سخت کار میتواند برای عدهای مفید باشد. فقط چنین فرهنگ سازمانی میتواند نائل شدن به اهداف تولید را ممکن میسازد. جورج استوارت سرپرست بخش تولید باتری میگوید که اغلب هفتهای تا ۷۰ ساعت کار میکند و از این بابت ناراضی نیست. به عقیدهی او، کار کمتر از ۵۰ ساعت، هیچ نتیجهای در بر ندارد.
ایلان ماسک مدیرعامل تسلا با اینکه مسئولیتهای بسیاری در کارخانهی فرمونت تسلا دارد اما به طور مرتب از واحد گیگافکتوری بازدید میکند. مانند فرمونت بعضی کارمندان گیگافکتوری هم از ایلان ماسک میترسند. ترسی که اسم آن را مکتب ایلان گذاشتهاند. کارمندان تسلا اعتقاد دارند که ایلان ماسک با کارهای خود در مسیر خودروهای الکتریکی و انرژیهای خورشیدی و تاسیس کارخانجات تسلا و اسپیسایکس برای نجات جامعهی جهانی قدم برداشته است.
لحظات بازدید استرس شدیدی بر مجموعه حاکم است که مبادا انتظارات ماسک برآورده نشده باشد. با این حال همهی صاحبنظران عقیده دارند گیگافکتوری هم مانند سایر تاسیسات تسلا بسیار بهرهور است. یکی از کارکنان سابق که در دور آخر اخراجها از کار برکنار شده بود گفته است: مراقب باشید که هر چیزی میتواند با اخطار لحظهای تغییر کند. قولهایی که دادهاند گاهی اوقات برای مدتی اتفاق نمیافتد یا اصلاً قرار نیست که اتفاق بیفتد.
شبکهی اجتماعی کسب و کار لینکدین در جدیدترین رتبهبندی، شرکتهای جدیدی که در مسیر نوآورانهی خود پیشرو هستند را معرفی کرده است.
با پیشرفت فناوری، قاعدهی بازی در همهی حوزهها تغییر کرده است. امروزه بازیگران اصلی اقتصاد دنیا، غولهای سنتی سابق مانند صنایع نفت و گاز نیستند. در ادامهی این مقالهی زومیت برای آشنایی با مدلهای جدید کسب و کار ۱۰ شرکت برتر سال ۲۰۱۸ که تاثیر زیادی در حوزهی فعالیت خود داشتهاند، آشنا میشویم.
شرکت تاکسیرانی لیفت با سهم ۳۵ درصدی از بازار حمل و نقل در بالاترین رتبه قرار دارد. لیفت اوایل این هفته در افتتاح شعبهی جدید در کلرادو از رقیب اصلی خود اوبر، پیشدستی کرد. لیفت رقیب مهمی در برابر خود دارد اما در این فهرست تاثیر آن بیشتر احساس میشود.
استارتاپ اشتراک اسکوتر Bird با ارزش ۲ میلیارد دلاری که توسط تروایس واندرزاندن بنیانگذاری شده در رتبه پنجم قرار دارد. واندرزواندن سابقهی کار به عنوان مدیر اجرایی در شرکتهای لیفت و اوبر را در کارنامهی خود دارد. رتبهی نهم متعلق به Aurora از فعالان صنعت خودروهای خودران است.
در رتبه دوم شرکت بستنیسازی Halo Top است. استارتاپ ۶ سالهای با مدل کارمندیِ دورکار که رکورد فروش تابستان امسالش برای شرکتهای رقیبی مانند Ben & Jerys و Haagen-Daaz دست نیافتنی بود. از این دسته، شرکت تولید لوازم آرایشی Glossier نیز در ردهبندی هشتم قرار گرفته است.
رتبهی سوم متعلق به استارتاپ ۶ سالهی خدمات مبادلهی ارزهای رمزنگاری شده و کیفپول دیجیتالی Coinbase است. پس از آن استارتاپ پرداخت مبتنی بر بلاکچین Riple در رتبهی هفتم قرار گرفته است. با نگاهی با لیست برترین استارتاپها، تاثیر خدمات فناوری اطلاعات بر تحول بسترهای اقتصادی به خوبی مشخص میشود.
شرکت دادهکاوری و یادگیری ماشین Noodle.ai که با تحلیل اطلاعات آماری، مدیران کسب و کار را در تصمیمگیری بهتر یاری میکند، در رتبه چهارم قرار دارد. در نهایت رتبه دهم متعلق به شرکت Rubrik از شرکتهای فعال در امنیت دیجیتال و رمزگذاری اطلاعات در سرورهای ابری است.
غیر از موارد معرفی شده کدام شرکتها توجه شما را جلب کردهاند؟ آنها را با ما در میان بگذارید.
تویوتا و جیلی چین برای همکاری در زمینه فناوری هیبریدی در حال مذاکره هستند؛ هدف تویوتا، گسترش بازار فروش در چین اعلام شده است.
تویوتا به تازگی اعلام کرد که برای همکاری در زمینه فناوری خودروی هیبریدی (بنزینی - برقی)، در حال مذاکره با جیلی (Geely) چین است. این مذاکرات همزمان با استقبال تویوتا از ورود به حوزه فناوریهای جدید آغاز شده است. خودروساز ژاپنی این مذاکرات را تائید کرد و گفت که دو شرکت درباره فناوری هیبریدی ارتباط برقرار کردهاند، اما هنوز تصمیمی برای نحوه همکاری گرفته نشده است؛ تاکنون دو طرف جزئیات بیشتری از مذاکرات به رویترز ارائه نکردهاند.
یکی از اشخاص مطلع در این زمینه به رویترز گفت:
تویوتا کسبوکار خود را با سیاست باز انجام میدهد و که شامل فناوری خودروی الکتریکی نیز خواهد شد. ارتباط تویوتا با جیلی بر اساس این سیاست باز است، هر چند که مسئولان جیلی تاکنون از اظهار نظر در این مورد خودداری کردهاند.
این شخص مطلع همچنین گفت که دو شرکت تویوتا و جیلی در مورد سازنده باتری چینی مذاکره کردهاند، که به صورت جداگانه با هر دو آنها همکاری میکند. تویوتا مدت زمان بسیار زیادی است که در زمینه تولید خودروی برقی فعالیت میکند و شاید همکاری با جیلی برای آن خیلی عجیب نباشد. تویوتا از ارتباط و همکاری با جیلی، به دنبال برنامهریزی برای فروش محصولات خود در چین به عنوان بزرگترین بازار خودروی جهان است.
تائیدیه تویوتا مبنی بر همکاری با جیلی، پس از آن انجام گرفت که رسانههای چینی از مذاکرات جیلی با یک خودروساز ژاپنی در زمینه فناوری خودروی هیبریدی خبر دادند. تویوتا در ضمن این تائید، اعلام کرد که به زودی جزئیات مربوط به همکاری مشترک با جیلی را در رسانهها منتشر میکند.
تلاش تویوتا بر سرمایهگذاری در زمینه طراحی، توسعه و تولید خودروی هیبریدی به دهه ۱۹۹۰ باز میگردد؛ در آن دوران خودروساز ژاپنی با عرضه تویوتا پریوس هیبرید، سعی داشت تا آن را به صورت محلی در چین تولید کند. این شرکت فروش خودروهای هیبریدی را در چین دنبال کرد و از سال ۲۰۱۵ تاکنون نیز ارائه محصولات بنزینی-برقی را تحت نامهای تویوتا کرولا (Corolla) و لوین (Levin) ادامه میدهد. این شرکت تائید کرد که قصد دارد تا سال آینده نسخههای پلاگین هیبرید تویوتا کرولا و تویوتا لوین را در چین عرضه کند.
منبع : سایت زومیت
تایرها یکی از مهمترین بخشهای خودرو هستند که عملکرد آنها، تأثیر مستقیم بر رانندگی دارد. امروز انواع تایرها با کاربری مختلف و قیمتهای متنوع در بازار وجود دارد تا خریدار در انتخاب لاستیک مناسب، با گزینههای زیادی روبرو شود. عملکرد تایرهای در طول زمان و صاف شدن رویهی آن، در شرایط مختلف میتواند خوب یا بد تعریف شود. در این مقاله قصد داریم به این دو سؤال پاسخ دهیم: عملکرد تایرها در طول زمان چه تغییری میکند؟ تفاوت اصلی بین تایر نو و کارکرده چیست؟
رانندگان باتجربه حتماً متوجه این نکته شدهاند که پس از استفاده از تایرها، چسبندگی و عملکرد آنها در جادهها و آسفالت خشک بهتر میشود. این مورد را میتوان بهخصوص در کاهش مسافت ترمز و چسبندگی بیشتر تایرها در هنگام پیچیدن تهاجمی از نزدیک لمس کرد. اما با بالا رفتن عمر تایر و چسبندگی بیشتر روی آسفالت خشک، در مقابل عملکرد لاستیک در مسیرهای بارانی و خیس کاهش پیدا میکند. دلیل اصلی این مورد، صاف شدن رویه و آج لاستیک است؛ با صاف شدن بیشتر تایر، در جادههای خیس مسافت ترمزگیری بیشتر و قابلیت مانور دادن بهطرز قابل توجهی کمتر میشود. اما دلیل تغییر عملکرد تایر در گذر زمان و در مسیرهای مختلف خشک و بارانی چیست؟
برای درک چسبندگی تایر و سطح، باید سه جزء اصلی دخیل در چسبندگی آن را شناسایی کرد:
ساختار اصلی تایر، شکل کلی لاستیک و نحوهی تعامل آن با برجستگیهای سطح زمین را مشخص میکند. کامپاند نقش مهمتری دارد؛ درحقیقت هر چه تماس کامپاند و سطح زمین بهتر باشد، چسبندگی بهتر و در ادامه کنترل بهتر خودرو حاصل خواهد شد.
کامپاند در طول زمان و کارکرد تایر تغییری نمیکند و بنابراین هم در شرایط بارانی و هم خشک، میتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. بخش آخر، رویه یا آج تایر بوده که مسئولیت اصلی آن، کنار زدن آب روی سطح و ایجاد چسبندگی بیشتر با جاده در شرایط بارانی و نامساعد است. باتوجه به عملکرد این سه بخش، با ازبین رفتن آجها و صاف شدن رویهی تایر، عملکرد آن در سطح خیس کاهش پیدا میکند؛ اما با صاف شدن رویه، سطح تماس تایر و جاده و انعطافپذیری بیشتر میشود که بنابراین در مسیرهای خشک، چسبندگی بیشتری هم شاهد هستیم. اگر طرفدار مسابقات اتومبیلرانی باشید، احتمالاً به تایرهای این نوع خودروها دقت کردهاید. رویهی تایرهای مسابقهای اسلیک (Slick) کاملاً صاف و بدون آج است تا حداکثر تماس ممکن با سطح آسفالت و البته چسبندگی ایجاد شود. برعکس در شارایط بارانی، تایرهای آجدار با طرح مشابه خودروهای جادهای استاندارد در خودروهای مسابقهای کار گذاشته میشود.
بر اساس گفتههای مهندسان شرکت مشهور تایرسازی میشلن، احتمال تصادف در شرایطی که جاده خیس بوده، در مقایسه با شرایط خشک، چهار برابر بیشتر است. این مورد باتوجه به اینکه چسبندگی تایرها و دید راننده در شرایط بارانی کاهش پیدا میکند، کاملاً قابل درک است. بنابراین در طراحی تایر، باید توجه ویژهای به شرایط بارانی و عملکرد لاستیک در ایجاد چسبندگی بیشتر کرد. بدون شک تایر جدید و نو باید در شرایط بارانی عملکرد خوبی داشته باشد، اما همچنین باید این نکته را هم در نظر داشت که هر تایر باید تا کارکرد توصیه شده و پایان عمر، در تمام شرایط عملکرد مطلوب خود را حفظ کند. چه عمر تایر توسط تولیدکننده ۵۰ هزار یا ۱۰۰ هزار کیلوکتر توصیه شده باشد، تا آخرین کیلومتر باید چسبندگی در شرایط بارانی حفظ شود. تولیدکنندگان تایر برای اطمینان از عملکرد مطلوب محصول خود تا آخرین کیلومترهای کارکرد، از طراحیهای منحصربهفرد در آجها استفاده میکنند. بهعنوان مثال فرورفتگی آج با طرح قاعدهی بزرگ، نقش مهمی در حفظ چسبندگی تایر با گذشت زمان در شرایط بارانی دارد. معمولاً در بخش جانبی شیارهای برجسته برای افزایش عملکرد در جادههای خیس و کنار زدن آب طراحی میشود که با گذشت زمان، این بخش صاف شده و ازبین میرود. اضافه کردن طرحهای زیگزاگ رویه، بخش مهم دیگر برای چنگ زدن تایر به آب و تماس مستقیم با سطح زمین است؛ درواقع این طرحهای زیگزاگی مانند برفپاکها عمل میکنند.
آجهای زیگزاگی در برخی تایرها بهصورت عمقی کار نمیشوند که همین مورد باگذشت زمان ، باعث کاهش قابل توجه چسبندگی تایر در جادههای خیس میشود. زمانی که افراد خودروی صفر کیلومتر یا دست دوم خریداری میکنند، تایرها نقش مهمی در حس فرمانپذیری و چسبندگی جاده دارند. این نوع تایرها با آجهای زیگزاگی سطحی، بیشتر برای این موارد تولید و با قیمت کمتر عرضه میشوند که باگذشت زمان عملکرد خود را از دست میدهند. تایرهای باکیفیتتر و گرانتر، از آجهای زیگزاگی سهبعدی برای افزایش مقاومت رویه میکنند. اگر آجهای نازکتر عمقی هم بهمجموعه طرحهای رویه اضافه شود، سفتی افزایش پیدا میکند. اما تایرهای با آج نازکتر عمقی قیمت بسیار بالاتری از نمونههای دیگر دارند؛ برای مثال تفاوت قیمت تایر با آج ۰.۲ و ۰.۱ میلیمتر، بهدلیل استفاده از ابزارهای دقیقتر و گرانقیمتتر، کاملاً قابل توجه است.
با اینکه تایرهای ارزانقیمت با آج سطحیتر و پهنتر زودتر عملکرد خود را در جادههای خیس از دست میدهند، اما حداقل کامپاند تغییری نمیکند؛ بنابراین در خرید تایر باید به کیفیت کامپاند آن توجه ویژهای شود. میشلن در تایرهای خود از ترکیب سیلیسیم دیاکسید یا سیلیس (سیلیکا) باکیفیت، برای ایجاد بهترین چسبندگی در شرایط بارانی استفاده میکند. با اینکه سیلیس در کنار زدن آب روی سطح و تماس مستقیم تایر و جاده مثبت عمل میکند، اما این ماده باید در شکل خالص و باکیفیت استفاده شود. علاوه بر این برای ترکیب سیلیس در تایر، باید فرآیند دقیق و حساسی را دنبال کرد؛ تمام این موارد باعث افزایش قیمت یک تایر در برابر نمونههای دیگر میشوند.
باید توجه کرد تأثیر یک ست تایر باکیفیت در ترمزگیری، فرمانپذیری و جلوگیری از تصادفات غیرقابل انکار است. درواقع با نصب سیستم ترمز افترمارکت گرانقیمت، اگر تایرها مناسب نباشند، هیچ تغییری در رانندگی حس نخواهد شد. باید توجه داشت که تایرهای با آج صاف هم پس از کارکرد بیش از حد، کارایی خود را بهطور کامل از دست میدهند. انتخاب تایر مناسب برای شرایط مختلف، کار آسانی نیست و باید عملکرد انواع گوناگون تایر در جادههای خشک و بارانی تجربه شود؛ بنابراین توصیه میشود با توجه به خودرو و جادههای محل تردد از تجربهی دیگران برای انتخاب بهترین تایر، استفاده کنید.
به همین جهت در واپسین روزهای فصل تابستان، شاهد شور و هیجان وصف ناپذیری میان خانوادهها، دانش آموزان و حتی دانشجویان، به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید هستیم.
بازگشت به مدرسه، آغاز سال تحصیلی جدید است.
روزهای پایانی سال هم دقیقا حال و هوای چنین روزهایی را برای ما تداعی میکنند.
آغاز سال نو و سال تحصیلی جدید همواره دغدغههای خاص خود را برای افراد به دنبال دارند.
بین این دو رویداد بزرگ وجه تمایز و وجه اشتراکهای بسیاری یافت میشود.
به جرات میتوانیم بازگشت به مدرسه را، بزرگترین رویداد خرید پوشاک، کیف و کفش و ... بعد از خرید به مناسبت سال نو تلقی کنیم.
اما لازم به ذکر است که دومین وجه اشتراک این دو رویداد، بازار هدف آنهاست.
آغاز سال تحصیلی جدید تنها مختص دانش آموزان یا دانشجویان نیست!
با آغاز سال جدی ، خرید لباسهای مناسب فصول گرم به اوج خود میرسد.
آغاز سال تحصیلی جدید نیز، بهانهای برای خرید پوشاک متناسب با فصول سرد سال محسوب میشود.
با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، بهتر است هزینهها را به حداقل برسانیم.
هوشمندانه خرید کردن، لازمه کاهش هزینهها خواهد بود.
یک سوال حرفهای، پاسخی زیرکانه میطلبد.
شما زمانی میتوانید خرید خود را هوشمندانه تلقی کنید که تمامی جوانب مربوط به خرید را مانند؛ قیمت، وقت و ... ، در بهترین حالت ممکن در نظر گرفته باشید.
بهترین حالت ممکن و بهترین انتخاب برای خرید را با فروشگاه اینترنتی بانی مد تجربه کنید.
کمپین بازگشت به مدرسه بانی مد با پیشنهاد شگفت انگیز 2+4 در انتظار شما است!
در این کمپین 6 محصول مربوط به بازگشت به مدرسه را انتخاب کنید...
از حراج 70% بانی مد بهره مند شوید...
در نهایت، فقط برای خرید ۴ محصول هزینه کنید...
دو کالای دیگر در ۶ محصول انتخابی، به عنوان هدیه بانی مد برای شما در نظر گرفته خواهد شد...
فرد همواره با توجه به درآمد خود میتواند، بهترین سبد خرید را داشته باشد.
اگر به درستی بتوانید نیازهای پوشاک خود را برای فصول سرد و گرم سال دسته بندی کنید، با انجام دو خرید هوشمندانه در این رویدادها به راحتی برای یک سال خود، لباس، کیف، کفش و اکسسوری و ... تهیه کنید تا در زمان و هزینههای خود بیش از پیش صرفه جویی کنید.
سبد خرید دانش آموزان از دو بخش کلی برای بازگشت به به مدرسه تشکیل شده است:
اما معمولا بخش اول بیشتر دیده میشود.
در صورتیکه اگر دقت کنیم، بخش دوم هزینه بیشتری را برایمان به دنبال خواهد داشت.
سبد خرید اولیا و افراد معمولی همانطور که قبلا هم گفتیم، این رویداد فقط برای دانش آموزان نیست. بلکه بازگشت به مدرسه، فرصت مناسبی برای خرید پوشاک متناسب با هوای سرد محسوب میشود.
پس در این ایام شاهد سبدهای خرید کاملی خواهیم بود!
این سبدهای خرید نیز از دو بخش اصلی تشکیل شدهاند:
شاید بهتر باشد از این پس، رویداد بازگشت به مدرسه را، جوری دیگر ببینیم و متفاوت با گذشته برای آن برنامه ریزی کنیم!
منبع : زومیت